In totaal komen er 52 PLCC leds op de attractie in de kleuren warm-wit, rood, blauw en oranje.
Via de rechterarm gaat een draaiende stang omhoog die de arm laat schommelen. Dit is zoveel als mogelijk weggewerkt in de poot achter de kassa. De stang wordt aangedreven door een schommelmechanisme onder de loopvloer.
In het bovenste gedeelte van de arm zit een motortje die een stang aandrijft om het onderste gedeelte met daaraan de gondels te laten draaien. Ook zitten er, net zoals in het echt, 4 blauwe lampen (PLCC leds) aan de bovenkant verstopt die de arm uitlichten.
We gaan de lucht in! De vier onderste palen liggen klaar en worden afgewerkt met diverse strips en buisjes om een zo echt mogelijk resultaat te krijgen.
Ook het decoratieblad van de XXL Apres Ski is gereed. De achterwand vormt het grootste decoratieobject van de attractie en bestaat uit ongeveer 30 foto's.
Het was even wachten, maar gelukkig is eindelijk het juiste onderdeel binnen voor de bouw van de XXL Aprés Ski! Dit zwarte onderdeel zorgt dat de schommelbeweging vanuit de loopvloer naar boven gaat in de arm.
Voor deze attractie wilde ik heel graag een mechaniekje hebben die zorgde voor de schommelbeweging van de arm. Helaas is de arm te zwaar waardoor het mechaniekje het niet aan kon. Na diverse andere pogingen heb ik besloten om de zwaaibeweging toch elektronisch te gaan maken. Ik ben druk aan het uitzoeken hoe ik dit precies wil.
Bekijk hieronder een testvideo van de XXL Apres Ski. Doordat het schommelmechaniek uit de attractie is, is het nu mogelijk om de arm 360 graden te draaien. Dit gaat natuurlijk met de elektronische aansturing niet gebeuren. Oh ja, alles staat en hangt nog los. Dus hier en daar oogt het wat instabiel.
Vandaag ben ik begonnen met de details op de arm. Hier en daar zie je enkele steunbalken.
Hier zie je de loopvloer, bestaande uit verschillende onderdelen. Alle rode onderdelen zitten op de attractie geplakt. De onderdelen op de voorgrond krijgen een zilveren kleur en komen er later tussen de rode onderdelen te liggen.
Vandaag ben ik weer gestart met het afbouwen van die onderkant. Om te beginnen met de twee onderdelen die de twee trailers met daarop de palen aan elkaar houden. Balken die niet te missen zijn bij de attractie.
Als eerste heb ik alle maten afgetekend op het polystyreen.
Na het aftekenen heb ik de bovenkant eraf gesneden. Daarna ben ik begonnen met het plakken van de stips.
Alle strips heb ik op maat gesneden en daarna op het polystyreen geplakt.
Hier het eindresultaat voor de linker en rechterkant.
Het past, dus plakken maar! De balken lopen nu door tot over de palen. Later heb ik het nog afgewerkt met diverse maten stips.
De achterwand bestaat uit twee delen. De onderkant zit vast op de achterste trailer en is het kleinste van de twee. Hier plak ik de achterkant met strips die steunbalken moeten voorstellen.
Natuurlijk altijd eerst alles passen en daarna vastplakken.
Ook de bovenkant, die langer is als de onderkant, heb ik beplakt met strips.
Zo ziet dat er dan uit in z'n geheel aan de achterkant. Later werk ik nog de onderkant af met wielen en kasten.
Overzichtje aan de voorkant.
De zijkanten worden nog verder afgewerkt. Hier is dat onder andere te zien met kleine stips.
Ik ben begonnen met dit onderdeel te maken. Hiermee zit het onderste gedeelte van de arm vast aan een draaiende stang aan het bovenste gedeelte van de arm die al een geruime tijd klaar is. Door een aparte motor blijft het onderste gedeelte doordraaien en zit niet vast aan de bewegingen van de slingerende arm.
Aan het ronde buisje komen vier vierkante staafjes waar later de gondels aan hangen.
Alle vier de staafjes zijn ze aan de boven- en onderkant onder een bepaalde hoek gesneden.
Met behulp van een klein malletje kan ik geen fouten maken met het plaatsen van staafjes en stangen tussen de vier armen.
Met de stangen tussen de armen wordt het geheel stevig en solide.
Nog even controleren of alles past en daarna de onderkant vastplakken aan het messing staafje in de bovenkant van de arm.
Als laatste heb ik vandaag nog enkele kleine details op de arm geplakt.
De loopvloer is verdiept zodat de arm veilig heen en weer kan zwiepen zonder de vloer te raken. Er is een kleine uitsparing gemaakt voor de motor. Bij de echte attractie kan de vloer heen en weer bewegen, hier helaas niet.
Dit gedeelte van de vloer is zo gemaakt dat ik die er altijd uit kan halen als ik bij de techniek onder de loopvloer moet. Daar zitten alle tandwielen die de arm in beweging brengt.
Hier zit de wachtrij al voor het grootste gedeelte in elkaar. Tussen de spijltjes komen nog wat strips zodat er een mooi hek ontstaat.
De trailers en de achterwand zijn rood gespoten en de loopvloer en wachtrij zijn zilver. Binnenkort kunnen de eerste decoraties op de loopvloer!
De achterwand bestaat uit twee delen. Het bovenste deel hangt voor de onderste.
En dat ziet er dan zo uit!
Nu op een hoogte dat je het normaal in het echt ook ziet.
Deze decoratie komt op de trap in de wachtrij.
Zo dus..!
En een mooi overzichtje van voor.
Op dit frame komt het naambord van de XXL Après Ski. Dit zit vast met een klein en zeer sterk magneetje zodat ik nog bij de tandwielen kan komen.
De palen waren aan de bovenkant (de ronde onderdelen) nog niet dicht gemaakt. Dat heb ik vandaag gedaan door een stukje polystyreen te buigen en in het gat te plaatsen. Hier is ook de andere kant van het kleine magneetje te zien waar het naambord op komt te hangen.
Hier heb ik er twee van gemaakt. Die komen aan de bovenkant van de palen.
Met het afronden van deze werkzaamheden kan ook dit deel van de attractie gespoten worden. De onderkant wordt wit en met een verloop de bovenkant blauw.
Eindelijk hebben de palen en de arm de juiste kleuren.
Een spannend moment; doen alle lampjes het nog. Na het solderen van alle draadjes is dit de eerste test. Gelukkig doet alles het en de lampjes geven een mooi resultaat.
Dit naambord..
Moet daar..
Eindelijk hebben de palen en de arm de juiste kleuren.
Een spannend moment; doen alle lampjes het nog. Na het solderen van alle draadjes is dit de eerste test. Gelukkig doet alles het en de lampjes geven een mooi resultaat.
Dit naambord..
Moet daar..
Hierboven zie je een samenvatting van alle nieuwe onderdelen op de XXL Aprés-ski. De vele kleine details maken de attractie compleet. We zijn er bijna.. nog een paar kleine onderdelen zoals de gondels en dan is deze attractie klaar.
De acht cilinders zijn gezichtsbepalend voor deze attractie. Ik heb ze gemaakt van diverse buisjes en stangen. De onderkant in de kleuren wit en blauw en de bovenkant in de kleur zink. Bovenop zit het bevestigingspunt aan de arm.
Ondanks dat de kassa een klein hokje is, bestaat het wel uit veel onderdelen. Het is best lastig om uit die kleine onderdelen de ramen te snijden omdat er vaak aan de zijkant slechts 1 mm speling is.
Het is uiteindelijk gelukt. Zie hierboven het resultaat. Daarna is de kassa zilver gespoten en voorzien van decoraties.
Verder zijn er nog veel meer kleine details toegevoegd. Spot jij ze?
En zo ziet de XXL Aprés-ski er in het donker uit. De vele ledjes geven een realistisch lichtplan.
---
De gondels waren het enige ontbrekende onderdeel van de XXL Aprés-ski. Vandaag heb ik die gemaakt en op de attractie gemonteerd. Hiermee is de XXL Aprés-ski officieel klaar. Bekijk hieronder de laatste bouwfoto's.
Mooi hoor.
BeantwoordenVerwijderen